Πανιά ιστιοπλοϊκού σκάφους για ελαφρύ καιρό

Έχουν διάφορα ονόματα, αλλά γενικά τα λέμε μπαλόνια. Ανάλογα με το σχήμα τους, το κόψιμο και το ράψιμό τους, έχουν και την ιδιαίτερη ονομασία τους. Αν παραλείψουμε τις ειδικές ονομασίες, ανάλογα με τη χρήση τους θα
μπορούσαμε να τα χωρίσουμε σε τρεις βασικές κατηγορίες. Τα αγωνιστικά συμμετρικά μπαλόνια, τα ασύμμετρα μπαλόνια κρουαζιέρας και τις ελαφριές τζένοες από πολύ ελαφρύ πανί. Εμείς εδώ θα περιοριστούμε στις δύο
τελευταίες κατηγορίες που αφορούν τους ιστιοπλόους κρουαζιέρας.


Τα ασύμμετρα μπαλόνια είναι κατασκευασμένα με ειδικό τρόπο και
χρησιμοποιούνται στις ελεύθερες πλεύσεις, διαφέρουν δε κατά πολύ από τις ελαφριές τζένοες και τα drifters (μπαλόνια κατασκευασμένα σαν μια πιο
ελαφριά και βαθιά τζέναα που δεν χρειάζεται σπινακόξυλο). Στο σχήμα 1 μπορούμε να δούμε τρεις χαρακτηριστικούς τύπους ασύμμετρων μπαλονιών και ένα drifter, όπου φαίνεται η διαφορά στην κοπή και τη ραφή τους. Πώς χρησιμοποιούνται όμως τα διάφορα ελαφριά πανιά; Ανάλογα με το βάρος του υλικού κατασκευής, το κόψιμο και το ράψιμο, τα ελαφριά πανιά περιορίζονται στη χρήση τους από τη δύναμη και τη διεύθυνση του φαινόμενου αέρα κατά την πλεύση. Το σχήμα 2 είναι μια πολύ κατατοπιστική σχηματική παράσταση για την επιλογή του κατάλληλου πανιού και του βάρους του. Δεν υπάρχει πιστεύω ιστιοπλόος που να μην χρειάστηκε κάποια στιγμή ένα μπαλόνι, ακόμα και σε κρουαζιέρα. Το drifter είναι ίσως το ιδανικότερο πανί για ένα ιστιοφόρο κρουαζιέρας. Είναι ελαφρύ, εύκολο στη χρήση του, αφού χρησιμοποιείται ακριβώς όπως η τζένοα, δεν χρειάζεται σπινακόξυλο και βέβαια δεν χρειάζεται χέρια! Επειδή συνήθως η τζένοα στο σκάφος
κρουαζιέρας είναι βαριά, το drifter μπορεί να δώσει τη λύση στα πρύμα-δευτερόπρυμα και δεν στοιχίζει τόσο πολύ όσο ένα μπαλόνι.


Close