Ξεχειμώνιασμα φουσκωτού σκάφους

Τελείωσαν οι διακοπές, φθινόπωρο, πρώτες βροχούλες. Το σκάφος για τους περισσότερους, θα ξαναπέσει στη θάλασσα την άνοιξη. Χωρίς καμία αμφιβολία, η καλή προετοιμασία του σκάφους μας για τον χειμώνα, μας ανταμείβει με ξένοιαστες θαλασσινές εξορμήσεις την άνοιξη και το καλοκαίρι.

Μετά το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών,  πρέπει οπωσδήποτε να μην παραμελήσουμε την χειμωνιάτικη συντήρηση και όπου χρειάζεται, επισκευή του σκάφους μας και να το παροπλίσουμε σωστά.

Τα κυριότερα σημεία που οφείλουμε να προσέξουμε είναι: ο κινητήρας, η ηλεκτρική εγκατάσταση, οι μπαταρίες, το σύστημα διεύθυνσης και καυσίμου και φυσικά το ίδιο το σκάφος ξεκινώντας από τη γάστρα  και καταλήγοντας στο deck.

Εξωλέμβιες μηχανές

Ιδανικά, το service του ή των κινητήρων, θα πρέπει να γίνεται μετά την καλοκαιρινή σεζόν. Τα συνεργεία δεν έχουν πολύ δουλειά και το service θα γίνει με μεγαλύτερη άνεση χρόνου και προσοχή. Επίσης, μπορούμε να πετύχουμε καλύτερες τιμές. Επίσης, θα αποφύγουμε επέκταση τυχών ζημιών από:

  • Αλάτια που πέρασαν μέσα από τα καπάκια και κάθισαν στην μηχανή. Αυτά το χειμώνα με την υγρασία ρευστοποιούνται και εισχωρούν στον κινητήρα μέσω της εισαγωγής αέρα, δημιουργώντας ζημιές. Για το λόγο αυτό, αν δεν πλυθεί καλά ο κινητήρας μέσα από τα καπάκια, δεν τον ψεκάζουμε με WD40 ή άλλο λιπαντικό και δεν σκεπάζουμε τους κινητήρες με το κάλυμμα, εγκλωβίζοντας μέσα την υγρασία.
  • Υγρασία που έχει περάσει στα λάδια του κινητήρα ή στις βαλβολίνες. Αν οι κινητήρες μείνουν 6 μήνες με υγρασία, θα δημιουργηθούν ζημιές που το κόστος επισκευής τους θα είναι αρκετά μεγάλο.

Στον κινητήρα πρέπει να ελεγχθούν ο άξονας της προπέλας για τυχών μπλεγμένες πετονιές, η στάθμη λαδιού Power Trim και η στεγανότητα της ρεβέρσας.

Ένας έλεγχος στα μπουζί, θα μας φανερώσει τυχών υγρασία που μπορεί να περνάει από κάποια φλάντζα. Αν το δούμε έγκαιρα, πιθανών να το προλάβουμε και να επισκευάσουμε τη ζημιά, πριν γίνει μεγαλύτερη και χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο κόστος.

Ένας καλός εξωτερικός καθαρισμός του κινητήρα είναι επίσης στα must. Επίσης, καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε το ειδικό μείγμα storage, για να προστατεύσουμε όλα τα εσωτερικά τμήματα του κινητήρα. Το storage αφήνει ένα λεπτό φιλμ πάνω στα εσωτερικά μέρη του κινητήρα και τον προστατεύει.

Το κόστος για ένα χειμερινό service, μαζί με τα ανταλλακτικά είναι περίπου 70 ευρώ ανά κινητήρα, πολύ λίγο για να ήμαστε σίγουροι για την καλή λειτουργία αλλά και τη μακροβιότητα του κινητήρα μας.

Σημαντικό επίσης είναι, αν στα τάνκια του φουσκωτού υπάρχει βενζίνη, θα πρέπει να προσθέσουμε συντηρητικό βενζίνης. Η βενζίνη «χαλάει» με την ακινησία και μπορεί να έχουμε πρόβλημα όταν ξαναπάρουμε το σκάφος για την επόμενη εξόρμηση μας. Τα παράγωγα της βενζίνης, δημιουργούν υγρασίες οι οποίες εξατμίζονται και κολλάνε στην οροφή του τανκ. Με το πρώτο κούνημα πέφτουν ξανά στη βενζίνη και μετά θα τα δούμε στην υδατοπαγίδα. Επίσης, με τον καιρό, η βενζίνη χάνει τα οκτάνια της οπότε η απόδοση του κινητήρα είναι μειωμένη.

Ηλεκτρική εγκατάσταση του σκάφους

Το δεύτερο πολύ σημαντικό σημείο ελέγχου είναι η ηλεκτρική εγκατάσταση με όλα τα όργανα ναυσιπλοΐας. Καλώδια, διακόπτες, λαμπτήρες, φανοί πλεύσης, αντλίες, (νερού, καυσίμου), εργάτης άγκυρας, GPS , VHF, μπαταρίες και ακροδέκτες, πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση για την ασφάλειά μας και το ταξίδι μας χωρίς προβλήματα. Ένα πέρασμα με λίγο σπρέι κεριού στους πόλους και τους ακροδέκτες, αφού φυσικά τους καθαρίσουμε καλά, αλλά και ο έλεγχος της πλεξούδας, όπου αυτό είναι δυνατό και η άμεση παρέμβαση και επιδιόρθωση ή αντικατάσταση ακροδεκτών που έχουν αρχίσει και οξειδώνονται, θα μας προφυλάξει από περεταίρω ζημιές, μετά την πάροδο των 6 μηνών ή περισσότερο, ακινησίας του σκάφους.

Οι αεροθάλαμοι του φουσκωτού σκάφους.

Στο φουσκωτό σκάφος, ο έλεγχος των αεροθαλάμων είναι το βασικό σημείο της προσοχής μας. Τα μπαλόνια του φουσκωτού, δεν πρέπει να τα ξεφουσκώνουμε το χειμώνα. Πρέπει να καθαρίζουμε τα μπαλόνια του σκάφους πολύ καλά και να τα περνάμε με ειδικά προϊόντα συντήρησης και προστασίας. Επίσης, πολύ βασικό είναι να έχουμε το σκάφος και τα μπαλόνια το σκάφος καλά σκεπασμένα και αν είναι δυνατόν κάτω από στέγαστρο. Ο μεγαλύτερος εχθρός του αεροθαλάμου είναι οι καιρικές συνθήκες. Το κρύο, η βροχή, το χαλάζι και ο ήλιος. Προστατέψτε τα μπαλόνια σας, είναι το πιο ευαίσθητο μέρος του σκάφους σας.

Εξοπλισμός

Τέντες, καλύμματα του σκάφους, ταπετσαρίες και σωστικά μέσα πρέπει επίσης να ελεγχθούν. Καλό είναι να τα πλύνετε με γλυκό νερό και να τα αφήσετε να στεγνώσουν καλά. Θα έχετε παρατηρήσει ότι όσο είναι αποθηκευμένα, μαζεύουν θαλασσινή υγρασία και μένουν αλάτια. Αυτό τα καταστρέφει πολύ γρήγορα.

Μαξιλάρια και ταπετσαρίες

Σημαντικό για την μακροζωία αλλά και την καλή εικόνα του σκάφους, είναι τα μαξιλάρια και η ταπετσαρίες του σκάφους. Θα πρέπει να τα πλύνουμε με ειδικά καθαριστικά για να φύγει το αλάτι και να τα αφήσουμε όρθια μέσα στο σκάφος και όχι στη θέση τους. Το χειμώνα με την υγρασία, μουχλιάζουν από κάτω και οξειδώνονται τα μπουντούζια που τα συγκρατούν στο σκάφος. Τα μπουντούζια, μπορούμε να τα προστατεύσουμε από την υγρασία και την οξείδωση, περνώντας λίγη βαζελίνη από πάνω.

Τρέιλερ του σκάφους

Τέλος αν το σκάφος μας είναι μικρό και το μεταφέρουμε με τρέιλερ, μην το παραμελήσουμε. Οι τροχοί, τα φρένα, τα φώτα, η ανάρτηση, είναι σημεία που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή για την ασφαλή μεταφορά του σκάφους. Τα πλένουμε καλά με γλυκό νερό και προσέχουμε τον ιμάντα του εργάτη να είναι σε καλή κατάσταση. Πολλές φορές τυχαίνει να σπάσει ακόμα και σε στάση.

Σκάφος

Τέλος, θα πρέπει να πλύνουμε πολύ καλά το σκάφος με γλυκό νερό και ειδικό καθαριστικό σκάφους, να αδειάσουμε και καθαρίσουμε πολύ καλά τα ταμπούκια και αφού στεγνώσουν πολύ καλά, να τακτοποιήσουμε μέσα τα πράγματα μας αφήνοντας τα ανοιχτά όλο το χειμώνα, να αερίζονται για να μην μουχλιάσουν τα πράγματα μας από την υγρασία. Καλό επίσης είναι να τοποθετήσουμε συλλέκτες υγρασίας μέσα στην κονσόλα αλλά και στα ταμπούκια για να προστατεύσουμε περεταίρω το σκάφος μας από την υγρασία.

Η ενασχόληση με το σκάφος είναι διασκέδαση για μας. Το σκάφος δεν είναι μόνο η βόλτα αλλά και η σχέση μας μαζί του.  Καλό χειμώνα…

Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Λευτέρη Βασιλείου, μηχανικό σκαφών και εξωλεμβιών, για την βοήθειά του για την συγγραφή αυτού του άρθρου.

 

Close